Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
17. mai
Bløtkaker
Brød
Cookies
Dessert
Fakta Om
Featured
Flettebakst
For De Minste
Frukt og bær
Glutenfritt
Godt.no
Grunnoppskrifter
Is
Jul
Kakedekor
Kaker
Konfekt
Langpanne
Marsipan
Muffins
OPPSKRIFTER
Ostekake
Påske
popular
Salt Gjærdeig
Sauser
Scones
Sjokoladekaker
Søt Gjærdeig
Tangzhong
Ukategorisert
Utstyr

Napoleonskake

Bilde

Ønskereprise 

Et av mine aller første blogginnlegg i 2012 handlet om Napoleonskaken som jeg ønsket å døpe om til Millefeuille. Da hadde jeg ikke helt dreisen på bloggingen, derfor får du dette innlegget publisert på nytt, nå med litt mer forståelig oppskrift og fremgangsmåte.

Bilde

Det er på tide å gi napoleonskaka den plassen den fortjener, nemlig på øverste hylle blant det aller ypperste av franske konditorbakverk! Du er kanskje ikke enig? Forståelig. Napoleonskake klinger liksom ikke lenger. Det gir litt emmen smak i munnen. Baker- og konditorbransjen i Norge må nok ta store deler av skylden for akkurat det. Seige, uspiselige tertebunner, vaniljekrem laget av syntetisk vanilje og mer pulver enn fløtekrem. Pføy! Nei, det må nok mer enn ekte vanilje til for å rette opp inntrykket.

Kanskje et navnebytte kan gjøre susen? Napoleonskaka trenger rett og slett å bli fjånga opp! Tror du muffins-med-steæsja-smørkrem hadde slått like bra an som cupcakes? Neppe. Derfor drar jeg nå fram forslaget om å kalle denne fantastiske konditorkreasjonen for Millefeuille. Som den stort sett heter for resten av verden. Millefeuille betyr tusen lag, og gjenspeiler hva denne kaken er laget av, nemlig butterdeig (som består av lag på lag på lag med smør og deig). Disse lagene er hele hemmeligheten bak den knasende sprø bunnen. Dekoren på Millefeuillen er litt mer fancy enn på vår norske variant, men det fører kanskje til at den endelig får den oppmerksomheten den fortjener?



Napoleonskake/ Millefeuille

4 plater butterdeig (eller se her hvordan du kan lage den selv
400 g vaniljekrem
3 dl kremfløte Hvordan piske krem?
2 plater gelatin
melis og vann
rom

Slik lager du napoleonskake:
1. Lag kokt vaniljekrem - avkjøl i kjøleskap.
2. Tin frosne butterdeigsplater i 15-20 minutter under et klede. Kna deigen sammen og la den hvile litt. Kjevles tynt utover på en bakeplate kledd med bakepapir. 
3. Kjevle deigen 1-2 mm tynn og prikk godt med en gaffel. 
4. La deigen hvile en halv time før steking midt i ovnen på 210 grader 15-20 minutter, til bunnen har fått en gyllen farge. Stek den heller litt for lenge enn for kort (ved for kort steking blir den gjerne seig).
5. Avkjøl før du deler bunnene i to like store firkanta deler. 
6. Pisk slapp kremfløte og bland inn ca. 400 g vaniljekrem. La gelatinplater ligge i kaldt vann i 5 minutter og smelt i 2 ss kokende vann. Ha litt av vaniljekremen i gelatinen, før du blander alt inn i resten av kremen. Stryk kremen utover den ene bunnen. 
7. Legg på den andre delen med bunnen opp. 
8. Bland melis og vann og noen dråper romessens (eller bruk 1 ss ekte rom)til du har en passe fast glasur. Stryk utover med en palett (stekespade).
9. Hell varmt vann i en beholder og plasser en god sagekniv i beholderen). Kutt i passe store biter.

Napoleon smaker best samme dag som den er laget og egner seg ikke for frysing.

Bilde

​Tin frosne butterdeigsplater i 15-20 minutter under et klede. Kna deigen sammen og la den hvile litt. Kjevles tynt utover på en bakeplate kledd med bakepapir.
Bilde

Kjevle deigen tynt (1-2 mm) og prikk godt med en gaffel. La deigen hvile en halv time før steking midt i ovnen på 210 grader 15-20 minutter, til bunnen har fått en gyllen farge. Stek den heller litt for lenge enn for kort (ved for kort steking blir den gjerne seig).

Bilde

Bilde

Butterdeigen må ha jevn tykkelse og trenger mellom 15-20 minutter i ovnen. Den skal bli skikkelig sprø, ikke seig. 
Avkjøl før du deler bunnene i to like store firkanta deler. 
Bilde

​Pisk slapp kremfløte og bland inn ca. 400 g vaniljekrem. La gelatinplater ligge i kaldt vann i 5 minutter og smelt i 2 ss kokende vann. Ha litt av vaniljekremen i gelatinen, før du blander alt inn i resten av kremen. Stryk kremen utover den ene bunnen
Bilde

​Legg på den andre delen med bunnen opp. 
Bilde

​Bland melis og vann og noen dråper romessens (eller bruk 1 ss ekte rom)til du har en passe fast glasur. Stryk utover med en palett (stekespade). 
Bilde

​Hell varmt vann i en beholder og plasser en god sagekniv i beholderen). Kutt i passe store biter. 
Bilde

Jeg lagde både noen runde kaker og en firkantet kake. Legg sammen krem, bunn og bringebær. Dersom du ikke har utstikker kan du benytte et glass eller lignende til å lage rundinger. 
Perfekt som små «treats» til afternoon tea…
Bilde

Bilde

Ahhh, SÅÅÅÅ godt! 
Be the first to write a review
33 Comments
  • Maja
    Svar
    Posted at 14:30, 12. mars 2015

    Tror Napoleon blir for avansert for meg,men fikk lyst å prøve de små med bringebær, så fantastisk godt ut!

    • Napoleons- Elin
      Svar
      Posted at 16:20, 12. mars 2015

      Ja, de er jo superenkle også så gode!

  • Bergthar
    Svar
    Posted at 01:35, 13. mars 2015

    Dette blir helgens kake her i nord 😀 Takk for supre oppskrifter og flott blogg 👍

  • Anne
    Svar
    Posted at 04:33, 17. mars 2015

    Skal det ikke være gelantin i kremen?

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 04:41, 17. mars 2015

      Hei Anne, nei jeg pleier ikke å bruke det, men ønsker du en stivere krem kan du godt bruke 3- 4 plater gelatin i vaniljekremen når den er ferdiglaget.

  • Mona Wahlstrøm
    Svar
    Posted at 18:07, 22. mars 2016

    Napoleonskaker er noe av det beste som finns, men jeg det er ikke alt man kjøper som er bra. Har nå laget ferdig deigen (med ekte smør). Har prøvestekt litt av den utkjevlede deigen, og den ble veldig bra. Jeg lurer på hva du mener med å kna sammen deigen helt til slutt. Blir den ikke ødelagt da, alle de fine lagene man har brettet. Knar man for hånd? Det er kanskje for at den ikke skal bli for løs og «fluffy»?

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 14:56, 24. mars 2016

      Poenget med å kna deigen sammen (ja, jeg bare knar sammen for hånd) er å ødelegge lagene. Det høres brutalt ut, men disse bunnene skal ikke blåse seg for mye opp. Derfor all prikkingen også.

      • Mona Wahlstrøm
        Svar
        Posted at 15:52, 24. mars 2016

        Ja jeg skjønner at de ikke skal blåse seg opp som wienerbrød. Hellstrøm steker dem først litt og steker dem videre med et stekebrett oppå så blåser de seg ikke opp. Jeg tenkte å bruke romdråper i kremen, men det er vel ikke dere konditorer tilhengere av?

      • Konditor-Elin
        Svar
        Posted at 21:29, 24. mars 2016

        Romdråper funker det, og er nok det som blir aller mest brukt. Har du ekte vare er det å foretrekke 🙂

  • Marion
    Svar
    Posted at 10:26, 12. november 2016

    Hei.
    Jeg har kjøpt en langpanne form som man kan ta av sidene på, å tenkte å lage kaken i denne. Må jeg doble kaken , for jeg ser du ikke har laget den så stor?
    Kan jeg lage vaniljekremen dagen før kaken ?

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 10:30, 12. november 2016

      Du sier ikke noe om hvor stor langpanneformen din er, men som du ser av bildet over bruker jeg en langpanne i full størrelse. Kaken blir halvparten så stor. Min antakelse er at du ikke behøver doble oppskrift. Vaniljekrem kan godt lages en dag før.

  • Elisabeth Jensen
    Svar
    Posted at 21:08, 23. februar 2017

    Hei. Laget alt og blandet litt av vaniljekremen inn i smeltet gelatin. Hadde så over det som var blandet med gelatin og blandet med resten av vaniljekremen. Hele fyllet ble tynt og kornete. Hvorfor? Mvh Elisabeth

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 07:59, 24. februar 2017

      Hei Elisabeth. Litt vanskelig å si. All vaniljekrem vil oppleves litt kornete når man rører i den etter at den er avkjølt noen timer. Den oppleves tynnere fordi noe av stivelsen brytes ned når man rører i den. Kremen kan røres glatt og vil stivne til igjen når du har gelatin i.

      • Elisabeth Jensen
        Svar
        Posted at 21:26, 24. februar 2017

        Hei og tusen takk for raskt svar. Vaniljekrem ble veldig gul og tykk og god. Så ble jo det lille jeg blandet i gelatinen varmt og tynt. Da jeg hadde det lille oppi alt det andre så skulle jeg tatt bare litt om gangen. Skal prøve meg frem. Personlig synes jeg det er bedre smak med mindre kremfløte og ha rom i kremen. Mvh Elisabeth

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 07:32, 25. februar 2017

      Bare et lite tips vedrørende gelatinen – ikke ha den i litt etter litt. Da vil den raskere klumpe seg og danne tråder. Bruker du mye væske for å smelte gelatinen? Det behøver du ikke. Klem all væsken godt ut av platene og smelt i en mikroovn, eller bruk minimalt med kokende væske.

  • Mona Wahlstrøm
    Svar
    Posted at 09:07, 25. februar 2017

    Lagde 6 deilige napoleonskaker. Har laget meg en firkantet form uten bunn. Tar folie på innsiden og legger 6 ferdig oppskåret tertebunner nedi og krem oppå og deretter tertebunner oppå kremen. Da blir de veldig pene. Liker nå best å lage eggekrem istedenfor den ferdigkjøpte. Det er bare SUPER godt!

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 11:50, 25. februar 2017

      Supersmart Mona! Det mest kronglete med denne kaka er jo å få delt den opp. Takk for at du deler 🙂

  • Mona Wahlstrøm
    Svar
    Posted at 10:56, 8. mars 2017

    Hei igjen
    Lagde ekte butterdeig etter oppskriften. Har lært meg å lage croisanter gjennom «weekendbakery.com» på nettet, og det er noe av det samme. Butterdeigen ble knasende god, helt fantastisk med tynne fine lag. Syns den var litt i salteste laget for napoleonskaker. Du som er konditor vet kanskje om salt har noe å si for resultatet og konsistensen? Tror jeg får bruke min tertedeig til skjell eller pai siden den ble litt salt. Synd det ikke er ekte smør i sånn ferdig fryst butterdeig.

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 11:02, 8. mars 2017

      Hei Mona, så bra at du ble fornøyd med butterdeigen! Det er ingen ting i veien fra å redusere saltmengden, men denne deigen trenger litt salt. Både fordi det skal gi smak, og fordi det hjelper deigen, rent baketeknisk. Jeg bruker alltid samme deig, enten det er til salte eller søte fyllinger.

  • Tove Grimsøen
    Svar
    Posted at 14:01, 9. april 2017

    Hei når jeg var liten dro vi på kafé hver lørdag min mor og jeg. Da var det napoleonskake med gul krem. Det var vel mer en eggekrem. Den
    Var veldig god. I dag skal alle blande kremfløte i. Jeg er ikke så glad i
    Krem ihvertfall ikke så mye. Hadde det ikke vært en ide å gå tilbake
    Til orginalkaken eller er den for dyr å lage. Lenge siden jeg har bakt denne kaken. Men jeg har alltid brukt orginalkremen. Virker som du er veldig flink. Tror sikkert at du hadde klart det også. Ida fristelser lagde kaken halvblanda med smørkrem. Det tror jeg kan bli emmen. Håper du kan svare meg. Har du en slik oppskrift vil jeg gjerne prøve den hvis mulig. Tove, Halden 10april 2017

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 15:39, 9. april 2017

      Hei Tove. Ingen ting i veien for å lage napoleonskake uten å blande inn kremfløte. Da bruker du bare oppskriften min på vaniljekekrem og har den i kaken (uten å blande inn vanlig krem). PS. Det blir mektig. Noen konditorier bruker å legge på et lag med vaniljekrem og et lag over utblandet med kremfløte. Godt! Smør har etter min mening ingen ting i en napoleonskake-krem å gjøre. Dessuten skal bunnen være tynn, gjennomstekt og helt sprø.

  • Merita
    Svar
    Posted at 17:38, 15. august 2017

    Hei Elin nå kan eg ikkje bruke gelatinplater pga de er laget av svin.
    Så er frågan min kan eg bruka gelatinpulver evt hvor mye og Hur?? Tusen takk 🙂 æ

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 23:25, 15. august 2017

      Hei Merita. Gelatinpulver er det samme som gelatin. Om du ikke kan spise svin må du bruke agar agar. Har dessverre liten erfaring med å bruke det.

  • Merita
    Svar
    Posted at 22:32, 17. august 2017

    Har kjøpt gelatinpulver i utlandet som ej inneholder svin. Men 2 gelatinplater hvor manga gram i pulverform er det. Har du erfaring ??

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 08:45, 18. august 2017

      Dessverre.

  • May Iselin
    Svar
    Posted at 22:55, 26. november 2017

    Skal lage denne til jul 🙂
    Du skriver i oppskriften ca 400 g vaniljekrem – vil det si hele porsjonen med vaniljekrem om man lager din? Eller må jeg faktisk veie opp?
    Elsker vaniljekremen din – fytterakkern så god ❤

    • Konditor-Elin
      Svar
      Posted at 09:14, 27. november 2017

      Hei May Iselin! 400g er ikke hele porsjonen, så om du vil følge oppskriften anbefaler jeg deg å veie (eller du kan bruke hele porsjonen og få en mer mektig krem)

  • Ida Knutsen
    Svar
    Posted at 20:16, 27. februar 2019

    Hei, Elin! Tusen takk for en flott blogg, setter så pris på nøyaktige og velprøvde oppskrifter. Nå er jeg spent på å prøve meg på napoleonskake. Kan jeg steke bunnene dagen før, og montere samme dag som den skal spises? Eller vil de bli myke over natten? Vennlig hilsen Ida

    • Elin Krem.no
      Svar
      Posted at 09:12, 28. februar 2019

      Bunnene kan stekes dagen før, bare ikke pakk dem inn.

  • Miriam
    Svar
    Posted at 17:13, 5. august 2019

    Hei!
    Kan jeg bruke frosne butterdeigsplater til lemon meringue pie også?

    • Elin Krem.no
      Svar
      Posted at 17:17, 5. august 2019

      Mener du å steke først, så ha i fyll? Ja, det går sikkert fint, det..har aldri testet.

  • Valentina
    Svar
    Posted at 15:18, 15. desember 2020

    Hei! Har et spørsmål vedrørende butterdeigen. Lager den fra bunn etter oppskrift som linket, men lurer på om det er meningen at denne også skal knas før den kjevles ut? Mener jeg har hørt at dersom man lager flere lag (gjenter bretteprosedyren flere ganger) så vil den heve mindre enn om man lager færre lag. Er det noe i det? Vil gjerne ha sprø, luftige og flakete plater som ikke hever for mye.

    • Elin Krem.no
      Svar
      Posted at 18:57, 15. desember 2020

      Ja, det er bare fint om den knas sammen. Det er for å «ødelegge» lagene, noe som gjør at den ikke poffer så mye i ovnen.

Post a Comment

Comment
Navn
Email
Website

Cookieman-cookies

Det er snart desember og jeg har laget...

Julegeiter

I Rogaland er det ved juletider tradisjon å...

Mini suksessterter

Jeg hadde eggeplommer og malte mandler til overs...

Fyrstekake med en vr..

Fyrstekake er ikke bare for gamle folk (jeg...

Nettbutikken

Nettbutikken er åpen! Jeg har samlet et knippe...