Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
17. mai
Bløtkaker
Brød
Cookies
Dessert
Fakta Om
Featured
Flettebakst
For De Minste
Frukt og bær
Glutenfritt
Godt.no
Grunnoppskrifter
Is
Jul
Kakedekor
Kaker
Konfekt
Langpanne
Marsipan
Muffins
OPPSKRIFTER
Ostekake
Påske
popular
Salt Gjærdeig
Sauser
Scones
Sjokoladekaker
Søt Gjærdeig
Tangzhong
Tips og triks
Ukategorisert
Utstyr

Stopp kakemafiaen!

Stopp kakemafiaen!

De organiserer seg i grupper og selger kaker svart, produsert hjemme på et kjøkken mattilsynet trolig ville stengt på dagen. Jeg erklærer herved krig mot den stadig voksende kakemafiaen, men vil på ingen måte kutte fingrene av dem. Hobbybakerne kan være redningen for en konditorbransje i rekrutteringskrise.

Hobbybakerne gjør det skarpt om dagen. De ligger i førersetet og vet alt om de nye kaketrendene. Hjemmebakerne elsker å lage disse kakene og produserer bare det de mener kundene vil ha. Kaker du ikke får på ditt nærmeste konditori. Du er kanskje en av dem som har bestilt kake fra en hobbybaker? Du har kanskje en vaskedame du betaler svart eller hyrer en ufaglært til å fikse lekkasjen på badet også?

Bransjen har sovet i timen
Forleden var jeg invitert til Baker- og Konditorbransjens Landsforenings landsmøte for å snakke om sosiale medier. Jeg hadde blitt invitert for å snakke om matbloggerne spesielt, men min agenda var også å fortelle bransjen om den stadig voksende skare av hjemmebakere som daglig kaprer nye kunder. Innlegget skapte debatt. Jeg var sterkt kritisk til en konditorbransje som sitter med skylapper og tror de lager verdens flotteste kaker. Kaker de mener kundene vil ha. Enhver er salig i sin tro. Men noe har skjedd. Stadig kommer kundene innom med bilder av kaker de har sett på nettet. Kaker med sterke farger, mye pynt og utstansede figurer og bokstaver. Kakene er tidkrevende å produsere og krever mye utstyr. De er også laget på en måte konditorene ikke er vant til. Skal du kjøpe en typisk pute-dåpskake med utstansede figurer og bokstaver fra et konditori, vil kaken trolig bli priset skyhøyt.


Svart arbeid er helt akseptert

Derfor er det så mye enklere å spørre nabodama som bare tar et par hundrelapper for en dåpskake formet som en lekker pute, med utstanset rosa baby på toppen. Den typiske hjemmebakeren er en hobbyinteressert dame som etter et år hjemme i barselpermisjon fant ut at kakebaking var hennes greie. Det er kanskje ikke de kakene som er best på smak, men for noen kunstverk! Hun bare elsker å sitte i timevis å produsere blomster og pynt til kaker. Det er ikke rare timebetalingen for kunstverkene. Hun bruker ofte 5-6 timer eller mer på hver kake. Men det gjør ikke så mye, for dette er bare hobby. Eller? Min påstand er at stadig flere hobbybakere har skjønt at det er gode penger å tjene på å bake svart hjemme. Uten blygsel legges de hjemmelagde kunstverkene ut både på Instagram, Facebook og blogg, gjerne med oppfordring til å ta kontakt for pris.

Hvor er skatteetaten og mattilsynet?
Jeg er ikke ute etter å ta fra folk gleden over å lage kakekunst hjemme på kjøkkenbenken. Det finnes så utrolig mange dyktige kakekunstnere der ute! Så lenge det bakes privat til familie og venner skal jeg ikke blande meg, men jeg klarer ikke å holde kjeft når jeg ser den stadig voksende hæren av kakebakere som jobber svart og hevder dette bare er hobby. Som påstår de kun baker for venner og kjente uten å ta betaling, men som i virkeligheten tar imot kakebestillinger på linje med et vanlig konditori. Hvor er mattilsynet? Skatteetaten? For en stund siden tok jeg kontakt med mattilsynet og spurte om de kontrollerte noen hobbybakere? Jeg fikk dette svaret: Vi kontrollerer kun registrerte virksomheter. Kakemafiaen får holde på i fred. Ingen trusler i sikte.

Bruk de flinke folka!
Baker- og Konditorbransjen sliter i motbakke. I følge bakeri.net var det en nedgang fra 118 til 102 konditorlærlinger i 2013. Det er ikke særlig trendy å velge yrkesfag om dagen, og kvaliteten på søkermassen er varierende. Med det mener jeg å si, at mange faller i fra undervegs. De mister motivasjonen, er skoletrøtte, syntes faget ikke fenger som de hadde håpet eller finner ut at lærlingelønn ikke er mye å leve av. Det er dessverre få lærere som snakker om ivrige unge i faget. Det kan ha flere årsaker, ikke bare lite motivert ungdom. På landsmøtet forrige helg kastet jeg ut noen ideer. Konkrete forslag til hvordan en bransje i krise kan benytte seg av den stadig voksende hæren av hobbybakere. De er flinke, voksne damer (i stor grad), som mer enn gjerne vil bruke mer tid på det de liker aller best; lage fine kaker. Bruk dem!

Profesjonell kakedekoratør
Mitt forslag går ut på å lage en egen utdannelse for hobbybakerne. La dem få lære grunnleggende kunnskap om baking, om næringsmiddelhygiene og bedriftsøkonomi. La disse skaperglade damene få ta utdannelse – gjerne på deltid, over ett eller to år. Etter avlagt eksamen kan de kalle seg sertifiserte kakedekoratører. La dem få slippe til – gi dem en jobb. Produsér kakene de elsker å lage og gjør de forseggjorte kakene til merkevarer. Og arbeidstiden må være gunstig. Min spådom er at det vil bli et marked for disse dyre, forseggjorte kakene. Produsert i et godkjent lokale av en sertifisert kakedekoratør. Helt lovlig. Konditorbransjen kan igjen bli en bransje som går foran og viser kundene de nye trendene, i tillegg til å ha tradisjon, mattrygghet og kvalitet.

Kjør debatt!
Inntil det kan skje må kakemafiaen stoppes. Da snakker jeg om de hobbybakerne som baker hjemme på kjøkkenet og tar imot svarte penger. De ødelegger for en hel bransje og kommer unna med det. Tenk deg om neste gang du bestiller en kake fra en hobbybaker. Tør å stille spørsmålene: Har du godkjente lokaler? Kan jeg få kvittering? Hvis de svarer nei på disse spørsmålene, si nei takk. For det første er det svart arbeid. For det andre er det produsert ulovlig på et kjøkken du ikke vet særlig mye om. Skal mitt fag ha mulighet til å overleve må konditorbransjen i Norge ta et oppgjør med gammeldags tenkning. De må finne ut hvordan de kan få baker- og konditorfag til å bli attraktivt igjen.

Jeg ønsker debatt og engasjement! Min agenda er klar: Hvordan få konditorfaget til å bestå – også i framtiden.

Be the first to write a review
63 Kommentarer
  • Ingrid
    Svar
    Skrevet på09:11, 12. september 2014

    Hei Elin!
    Fantastisk at du setter fokus på dette og publiserer et slik innlegg!
    Jeg eier selv et «hjemmebakeri», og startet etter dette etter endt barselpermisjon 😉 Fra første dag jeg solgte kaker offentlig og tok i mot bestilling var jeg registrert hos Mattilsynet, bakte på godkjent kjøkken (som jeg leide mens jeg bygget eget). I dag har jeg hatt drift i tre år og har etterhvert også ansatte.
    Noen ganger får jeg mailer fra kunder som ønsker en slik eller en slik kake. De får pris tilbake utfra våre priser. Noen ganger får jeg mail tilbake om at den eller den «dama» kan bake kaken til halvparten av prisen. Jeg har også fått brudepar som forventer bryllupskake til 100 personer for 3000 kr hvor dette var prisen de fikk oppgitt hos «en annen som baker hjemme». Da forklarer jeg den aktuelle kunden at vi driver et godkjent konditori hvor vi faktisk betaler både mva, skatt og arbeidsgiveravgift, samt at vi er GODKJENT av Mattilsynet. Noen sier takk for opplysningen, men dessverre er det de som ignorerer dette og heller handler «svart».
    Jeg har alltid hatt en dialog med Mattilsynet og jeg vet at Mattilsynet her i distriktet følger med på kakesider, Instagram, Facebook osv for og se hvem som tilbyr kaker på bestilling. For med en gang man har en nettside eller konto på sosiale medier hvor man tilbyr kaker på bestilling er det som offentlig salg å regne. Og offentlig salg har regler og krav man SKAL følge!
    Det var litt av en investering å bygge egne lokaler, og hele familien satset både tid og penger på min «bakekarriere», men jeg har også lykkes. Mitt råd til de hobbybakerne som vil bake for andre er å følge reglene! Registrer foretak, lån eller lei lokaler/ bygg lokaler, følg de reglene som er satt. Det er ikke OK at noen sniker seg unna lovverket. Skal du gjøre noe, så gjør det lovlig! Er dette drømmen din så må du enten satse eller la være.
    Det mange ikke tenker på er at man faktisk kan bli etterlignet av Skattetaten for flere år tilbake i tid dersom de mener at man har tjent utover «hobbyvirksomhet», for å ikke snakke om hvilke krav man kan få mot seg dersom noen skulle bli syke. Det finnes mer enn nok informasjon til de som vil drive lovlig, og min erfaring med Mattilsynet er bare positiv.
    At konditorbransjen i Norge har noe nytt å lære er det liten tvil om. «Bløtkake» og «Hvit Dame» er nok ikke det den nye generasjonen konditorlærlinger vil lære å lage i dag, men baketradisjoner er også viktig å ta med seg videre. Der igjen skal man heller ikke være lukket for ny lærdom og nye impulser. Dette er noe hobbybakerne kan bidra med i dagens konditorbransje. Jeg er så heldig at jeg blir brukt som konsulent innen nye trender både i smak og utseende. Min kunnskap og lærdom blir i dag satt pris på, men jeg tviler på om den hadde blitt tatt seriøst dersom jeg ikke hadde drevet seriøst.
    Godt du skaper detbatt og får dette på dagsorden! God helg 🙂

    • Konditor-Elin
      Svar
      Skrevet på09:46, 12. september 2014

      Hei Ingrid! Jeg kjenner jeg bare blir SÅ GLAD av å lese innlegget ditt! Jeg må nesten bare få si: Halleluja og AMEN til det du skriver. Tviler ikke på at dette har kostet både penger og krefter og at det sikkert har vært fristende å ta snarveger, men du har valgt å følge loven og gjøre det etter boka. Hurra! Jeg håper andre blir inspirert av deg og får øynene opp for den respekten det ligger i å gjøre jobben HVITT, samtidig håper jeg at den etablerte baker- og konditorbransjen kan bruke deg for å henge med på trender og få nye impulser. De trenger det. Ønsker deg all hell og lykke videre 🙂

  • Skrevet på09:09, 15. april 2015

    Jeg er så enig så enig. Det er utrolig mye rart der ute, og jeg tror at om kunnskapen om mathygiene hadde vært bedre så hadde det gått dårlig for hobbykakebakerselgerne. Det som er så synd er at det er så omfattende og dyrt for de som vil gjøre dette på den riktige, og lovlige måten.
    Man ville jo ikke brukt en usertifisert elektriker, så hvorfor skulle man bruke en «konditor» uten utdanning? Utfallet av begge deler kan bli fatalt, dersom hygienen ikke er etter forskriftene. En ting er å lage en kake til en niese som skal feire konfirmasjon, eller til en nabo som blir 60, men det er noe helt annet (synes jeg). Jeg håper konditorfaget kan bli verdsatt, og at folk kan forstå verdien at et stykke fagarbeid.
    Maria 🙂

  • Victoria
    Svar
    Skrevet på10:22, 25. august 2015

    Liker ideen på å kunne ta utdanning som konditor selv om man valgte noe annet (*valgte feil*) på ungdomsskolen og angrer. Lidenskapen min ligger i kaker, og kommer nok alltid til å gjøre det, men etter mye leting, fant jeg ut at det er nærmest umulig å komme inn på det markede. Og jeg kan vedde på at det finnes flere som meg, som ikke bare ønsker å bli konditor, men som ønsker å starte opp en bedrift (en ordentlig, forsegjort, registrert, lovlig og hygenisk bedrift) som da gir muligheten til å kunne piffe opp kakene litt.

  • Mona Wahlstrøm
    Svar
    Skrevet på00:17, 20. desember 2015

    Enig med deg. Har tenkt det samme selv. Jeg ville dessuten aldri bestilt en sånn pyntet kake med sukkerfondant eller lignende som jeg vet noen har brukt timer på å lage. Det har jo både pustet og tatt på den i flerfoldige timer. Jeg setter mye mer pris på slike kaker som Pascal lager. De er delikate og jeg får vann i munnen av dem. En kake skal ha en pynt som gir oss følelsen av hva det er vi snart skal spise slik som kakene til Pascal. Pasjonsfruktkakene hans er fantastisk gode og ser fantastisk ut. Sukkerfondantkakene som disse hobbybakerne driver og lager frister overhodet ikke.

  • Benedicte Smith - Hald
    Svar
    Skrevet på11:07, 1. januar 2016

    Herlighet hvor har det blitt av sunn fornuft ? Her snakkes om faglærte som om det var alfa og omega for å lage gode kaker …ikke misforstå jeg er helt for utdanning men det finnes så mange utrolig flinke hjemmebakere uten fag utdanning . Tenk kor mange middager som lages av ufaglærte koker hver dag !! Jeg er mer bekymret over de folkevalgt…..å være politikkere og lede landet ……det må vær den eneste yrke som ikke kreves fag kompetanse !Tenk å vær kelner og få ansvaret for helse departement og liv og helse til 5 milloner mennesker ……galskap…..ikke annet enn galskap !! Og så lage ett number ut av noen som baker hjemme …..hallo . Tenk heller på at det er faktisk ikke alle hjemmebakere som baker designer kaker …..mange baker gode norsk tradisjonell bakeverk …..men det er vel viktiger med fagbrev enn å holde tradisjon vedlike. Det er mitt påstand at mattilsynet og annen som slår ned på hjemme baking har ett stort ansvar på skulderene sine da den kommende generasjon ikke kan hverken bake elle lage annen mat så som middag uten å ty til poser !! Tenk kor trist når lefse bakere er borte …..mye pga idiotien om at hjemme bakere skal ha en godkjent kjøkken med ekstra kjøleskap etc.og fagbrev ? Nei ta i bruk sunn fornuft og la de få damene som baker bake !! Da får folk også bakverk som ikke har tilsatt ingredienser som man ikke vet navnet på !
    Hurra for alle som vil bake lefser , kringler,krumkaker og ikke minst kaker , jeg tar av meg hatten for dokk ,dokk er en ressurs fortsette med det 🙂

    • Hege
      Svar
      Skrevet på08:27, 25. oktober 2019

      Jeg vil heller si at det er sunn fornuft å IKKE selge kaker fra et hjemmekjøkken uten noen som helst kontroll og separasjon av privat mat/klær og jobbmat/klær, bikkjer og snørrete småbarn som løper inn og ut.
      Dette har med kontaminering og kryssforurensning å gjøre, og rett og slett sunn fornuft når det gjelder matproduksjon. Én ting er å lage mat under disse omstendighetene til selskap, en annen ting er å gjøre bedrift ut av det.

  • Diana
    Svar
    Skrevet på11:47, 11. februar 2016

    Jeg har spist kakestykker hos Baker Hansen, Jordbærpikene, W B Samson, Waynes Coffee, Kafferenneriet, Pascal, you name it. De fleste kakene smaker JÆVLIG. Enten er de for tørre (fordi de har ligget for lenge, men selges likevel), for søte, for smakløse eller for mektige. Det er de SAMME kakene overalt, kjedelige, alt for søte og med masse krem eller smør.
    Jeg har vokst opp i Tyskland,hvor kakeutvalget i matvarebutikkene er større enn den du får i et bakeri i Norge. Hvis du er redd for bransjen din, så er det kanskje på tide at de hever kvaliteten.
    Velkommen til en tid der delingsøkonomi herjer. Vi leier ut våre leiligheter og biler og selger mat ut av vinduet.

  • Skrevet på21:16, 4. april 2018

    Kære Elin:-)
    Jeg har læst dit fire år gamle indlæg og alle kommentarer. Jeg er helt enig. Konkurrence skal ske på lige vilkår: Jeg køber ikke sort arbejde, og jeg betaler min skat med glæde.
    En ting er, at konditorierne/bagerne ikke bager de glitrende og meget smukke kager, som kunderne har set i amerikanske film og derfor efterspørger.
    Og jo, der findes hobbybagere, som kan sammensætte en smuk kage, som også smager fantastisk. Men de kager, som kunderne ser for sig, vil de ikke betale for. Mange hobbybagere (og rigtige bagere) får henvendelser fra kunder som vil betale NKR 40,- pr person – og som stadig vil have den flotte kage med håndlavede sukkerblomster og figurer. Og nogle hobbybagere føler sig tvunget til at gå med på prisen for at få lov at bage kagen. De kan ikke sige nej.
    Det er for mig at se et spørgsmål om en holdningsændring hos kunderne. Kvalitet koster! Det gør bagerens husleje, moms, skat, elektricitet og råvarer også. Meget mere end 40,- kroner. Alt for mange kunder tror, at discount er det eneste rigtige. Men man kan nu engang ikke købe høj kvalitet og håndværk i Aldi eller Lidl.
    Fødevaresikkerhed må komme allerførst. Vi skal holde konfirmation om tre uger. På hotellet må man ikke have kage med, som ikke er lavet i et godkendt køkken. Hvis en gæst bliver syg efter festen, skal man kunne spore al maden tilbage til, hvor den kommer fra, så man kan sige, præcis hvor bakterierne kom fra. Jamen, selvfølgelig! Jeg ville aldrig udsætte mine gæster for en-ikke-sikker kage eller mad, medmindre jeg selv havde lavet den og serveret den for mine egne gæster. Der er stor forskel!
    Jeg er selv bageblogger og gør meget ud af at forklare mine læsere, hvordan jeg bager de forskellige kager (plus at jeg prøver at tage fantastiske billeder samtidig med;-)). Ikke alle er vokset op i et køkken som min mors, hvor det var helt naturligt, at alt var hjemmelavet, og vi fik kage hver lørdag og søndag. Der er meget viden, som er gået tabt med nye generationer, fordi kager blev købt vacuumpakkede i supermarkederne i stedet for hos bageren.
    Jeg har sågar fået spørgsmålet: “Jeg har ikke mere bagepapir, hvad kan jeg bruge i stedet? Alufolie eller madpakkepapir?” At det ikke ligger på rygraden, at man kan smøre bagepladen med smør i stedet?
    Jeg synes, det er trist, at man vælger de nemme og hurtige løsninger. En bagebog, hvor man ikke beskriver, hvordan man laver de forskellige teknikker eller deje. Og indgående forklarer, hvordan man får det bedste resultat med fx marengs, men bare forklarer det på tre linier, og lader læseren selv prøve sig frem? Med smukke billeder, javist, men får læseren den smukke kage, de havde forestillet sig, når de ikke ved, hvordan man laver ting fra bunden? Min drøm er at skrive en bagebog, hvor jeg får plads til at beskrive de forskellige teknikker, så læseren også lærer at få det rigtige resultat.
    Jeg håber sådan, at det snart vender, så forbrugerne sætter større pris på håndværk og tid. Og at flere vil bage med nærvær.
    Beklager, det blev så langt.
    Ha’ en dejlig aften!
    Kærlig hilsen Lene

    • Konditor-Elin
      Svar
      Skrevet på22:36, 4. april 2018

      Takk for ditt fine og lange innlegg Lene. Du og jeg tenker mye likt. Jeg har vært så heldig å få utgi den boken du drømmer om å skrive. Hold fast ved det du har lært og vis andre hvordan det skal gjøres. Det er mange som gjerne vil lære dette håndverket – heldigvis! Held og lykke med din bakeblog og hold fast i drømmen om den boken 🙂

  • Eva Helen Espeland
    Svar
    Skrevet på09:07, 3. mars 2020

    Utdannet Baker , ,baker med gjærdeig. Kondtor lager kaker. Det er mulig, derfor man .baker kaker I hjemmet. Det er koselig . . Hilsen Eva Helen Espeland

  • Andy
    Svar
    Skrevet på20:27, 6. august 2021

    Jeg ser og skjønner problematikken. Personlig ville jeg hverken kjøpt på konditori/bakeri eller av nabodama. Jeg savner kaker som er tillaget de som at helseårsaker unngår sukker, melk og andre karbs. Det finnes sååå mange gode kaker som er sunne, men som aldri er mulig å bestille noe sted. Har alltid lurt på hva slags bryllupskake jeg skulle hatt om det hadde vært aktuelt. De små bitene jeg har spist i løpet av årenes løp, fa bakeri eller konditori, har heller ikke gitt mersmak, og er enig med en annen komentar om at de er tørre, kjedelig og for søte på smak.
    Gjør noe med utvalget, og kanskje kommer det flere kunder!

    • Lillian Urdal
      Svar
      Skrevet på20:50, 14. august 2021

      Hei, her var det sannelig mye spesiell lesning. Når det gjelder privat salg av kaker så er dette noe enhver velger selv,om en vil bestille fra konditori eller privat. Jeg skjønner at konditorene føler seg sterkt truet av alle «amatørbakerne»,de såkalte mafibakerne. Dette var en svært simpel karakteristikk av en gruppe hobbybakere som lager nydelige og smakfulle kaker på bestilling.
      Jeg bestiller sjelden kaker fra konditori,rett og slett av den enkle grunn at de ikke er gode,de er kunstig på smak og ofte kunstig pyntet. Private bakere strekker seg langt for å etterkomme kundens ønsker,og dere konditorer må bare innse at de er kommet for å bli. Se heller hva dere kan lære av dem istedet for å føle dere så truet.
      Ang.mattilsynet så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Dårlig hygiene? Tror dere virkelig at vanlige folk som baker ikke har vett til å følge elementære hygieneprinsipper?
      Denne påstanden er så tendensiøs at den ikke er verd å ta alvorlig engang.
      De prisene som kreves fra et konditori står ikke i forhold til kvaliteten. Folk vet hva de vil ha idag,det gjelder i alle bransjer. Så følg med i timen og slutt å rakke ned på folk som ikke gjør noe verre enn å bake kaker

      • Elin Krem.no
        Svar
        Skrevet på10:26, 17. august 2021

        Svart arbeid og fremstilling av kaker på et kjøkken ikke godkjent av mattilsynet er ulovlig. Just saying.

Legg igjen kommentar

Kommentar
Navn
E-post
Website

Min første bakebok ..

Reklame. Denne boka er superpopulær om dagen. Hurra!...

Juletrær

Sjakkruter er en populær småkake. Jeg fant ut...

Marsipankonfekt (adv..

Lyst til å lage en eske med marsipankonfekt?...

Mini delfiakake med ..

Jeg trodde det kanskje skulle være *litt* vanskeligere...

Cookieman-cookies

Det er snart desember og jeg har laget...